Somadril hos behandlet alkoholiker

Hei,
Min storebror har vært innlagt over lengre tid pga av alkoholisme. Etter et selvmordsforsøk i bil får han nå utskrevet store mengder Somadril – det vil si at han er ruset hele tide. Alkoholen har jo bare erstattet av en annen rus. Han skal bytte kne og få ptotese innen kort tid, har dere noen erfaring når det gjelder nedtrapping av medisin? Vi får ingen info, og det er den store elefanten i rommet. Mvh lillesøster

Kvinne, 38 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke når broren din fikk utskrevet Somadril, men Somadril  ble fjernet fra det norske markedet (og flere andre land i EU) 1. mai 2008. For legemidler uten markedsføringstillatelse i Norge må det søkes om spesielt godkjenningsfritak.
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell, og kjenner ikke til broren din sin helsesituasjon for øvrig. Derfor kan vi heller ikke gi ham råd om nedtrapping. Dersom det er slik at han skal trappe ned i forbindelse med operasjonen skal legen hans gi ham en nedtrappingsplan.
Som pårørende har du i utgangspunktet ikke rett til innsyn i journalen hans, men du har mulighet til å melde din bekymring til legen hans. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon for diskutere saken nærmere.