Skoleoppgave – hvor blir GHB brukt og produsert?

Jeg skal skrive en skoleoppgave om GHB og alkohol men jeg finner ikke ut hvor det blir brukt og produsert rundt i verden. Så jeg lurt på om dere kunne hjelpe meg.

Kvinne, 14 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
GHB er lett å fremstille og ble første gang fremstilt på 1920-tallet. Tidligere ble det brukt som narkosemiddel, men fordi det kom bedre alternativer brukes det ikke lenger på den måten. Det brukes likevel enda som medikament mot narkolepsi og alkoholabstinenser (ref. Xyrem, som inneholder natriumoksybat, som er natriumsaltet av GHB).
GHB ble for alvor kjent som rusmiddel på 1990-tallet i Europa, USA og Australia. I dag brukes det ikke like mye GHB som før, selv om det fremdeles er en del brukt i enkelte grupper. Det er ikke veldig vanlig å ruse seg på i Norge, men det finnes stort sett i hele landet.
Fordi det er lett å lage er det mange «hobbykjemikere» som produserer GHB illegalt. Det produseres derfor omtrent overalt hvor det er etterspørsel etter det.
Vil du vite mer om GHB finner du mer informasjon på våre faktasider.