Hei! Jeg er ei jente på 17 som har begynt å øvelseskjøre, men nå nylig fikk jeg add-diagnose, og av den grunn har jeg begynt på Ritalin. Vil jeg da kunne fortsette å øvelseskjøre aå lenge jeg holder meg til den dosen legen har skrevet jeg skal bruke, eller må jeg ha med et slags skriv for å vise hvis jeg blir stoppa at jeg kan kjøre selv om jeg er under behandling med medisin som har varseltrekant på pakka?

Kvinne, 17 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Du kan både øvelseskjøre og få lappen selv om du går på Ritalin, men det er noen forhåndsregler.
Helsekravet er oppfylt etter klar anbefaling fra behandlende lege/psykolog dersom:
– Behandling sikrer kjøreevne.
– Det ikke er samtidig sykdom som medfører økt trafikksikkerhetsrisiko, og det er god kognitiv funksjonsevne.
I tillegg må du være tilvendt dosen du går, ta medisinen i den dosen legen har sagt du skal bruke, og følge behandlingsopplegget for øvrig. Er du usikker på hvordan dette er for deg er det enkleste å spørre legen din.
Du er ikke pliktig å ha med deg et skriv fra legen i bilen, men ønsker du det kan du be legen din eller apoteket om å få det.
NHI har en artikkel om førerkort og vanedannende medisiner som kan være nyttig for deg å lese og som du finner her.