Pinex forte

Hei, har nettopp begynt på smertestillende, pinex forte p.g.a. svært sterke isjias nervesmerter. Spiser 8 tabeletter i døgnet som bare tar de voldsomste smertene. Jeg er svært engstelig for å bli avhengig av smertestillende medisin, mitt spørsmål er hvor lenge kan jeg spise disse tablettene uten fare for å bli avhengig? ( Tab. :500mg/30mg )

Kvinne, 50 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
I følge Felleskatalogen skal behandlingsvarigheten på Pinex Forte helst begrenses til 3 dager, med mindre du har en annen avtale med legen.
Det er imidlertid veldig individuelt hvor lang tid det tar før man blir avhengig, så det er vanskelig å gi et eksakt svar på det. Som regel vil det være snakk om uker/måneder.
Det viktigste er at du har en tett dialog med legen din underveis, snakker med hen om hvordan du opplever virkningen, og aldri overskrider avtalt dose uten å ha konferert med legen først.