Påvirkning og kjøring

Hei.. Kræsjet med en bil torsdagsmorgen, hadde inntatt noe(ca 0,5g)hasj kvelden før blei tatt med til utvidet blodprøve, tok prøvene ca 11 timer etter sist inntak og etter en god natt søvn… Kan det påvises at jeg var påvirket så mange timer etter inntak?

Kvinne, 34 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dette er vanskelig å svare presist på, da det er mange faktorer som påvirker hvor lenge et stoff er påviselig med blodprøver. Men ut ifra tallene du oppgir, kan vi i hvert fall si at det er en reell sjanse for at dette inntaket avdekkes, uten at vi kan si noe helt sikkert den ene eller andre veien. Et grovt anslag sier at 25 mg ren THC kan spores i 6-12 timer, og dersom du inntok 0,5 gram hasj, har du sannsynligvis også fått i deg mer enn 25 mg ren THC. Dette avhenger riktignok av styrkegraden på hasjen, men det er altså ikke usannsynlig at dette vil slå ut positivt på blodprøven. Her må du simpelthen bare vente og se, og håpe på det beste.