Overdose av GHB mens jeg var påvirket av alkohol

Hei. Natt til lørdag var jeg så uheldig og tok overdose av GHB mens jeg var påvirket av alkohol. Da jeg våknet dagen etter, ble jeg fortalt at de jeg var med hadde lagt meg i sideleie, jeg hadde kastet opp via nesen og var i en slags «koma», der hvor jeg var helt bevisstløs. Etter denne hendelsen, har jeg konstant vondt i hodet og sliter med nattesøvnen siden jeg ikke blir trøtt. Sovet tre timer natt til søndag og var lysvåken da jeg våknet. Matlysten er heller ikke til stedet. Dermed er mitt spørsmål om dette er vanlig ved overdose, når dette evt. tar slutt og om jeg burde ta kontakt med en lege? Takk på forhånd.

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er godt å høre at du er i live! Selv om du har vondt i hodet og sliter med søvnen, har du tross alt ikke ligget i koma over lengre tid eller omkommet. Det kan nemlig skje ved inntak av GHB (og alkohol).
Det du beskriver, er en ganske vanlig overdose på GHB (hvis vi kan kalle dette «vanlig»). Det tar ganske kort tid for GHB å gå ut av kroppen, så den akutte faren er over nå. Søvn og matlyst kommer tilbake, du må la det gå litt mer tid.
Ved overdoser på GHB er det anbefalt å ringe 113 for medisinsk hjelp. Det kan fort gå galt, særlig dersom en har drukket alkohol.
Et generelt råd til mennesker som planlegger å leve et langt og innholdsrikt liv: avstå fra GHB.