Nybegynner

Hei. Jeg fikk vansker med å sove etter et sykehusopphold 1-2/11 i år. Tok 1 eller 1/2 imovane hver kveld etter det. Klarte å stoppe i 5 dager. Men pga lite søvn begiynte jeg igjen nå med 5 mg imovane. Brukt det i en uke. I går gikk jeg ned til 3.75 mg imovane. Opplever kløe i hodet og murrende hodepine. Samt kløe og svie i bein. Er det normalt? Har ingen erfaring med medisiner. Fastlegen ba meg rett og slett slutte. Det klarte jeg ikke. Vil det fungere å trappe ned som jeg gjør nå?

Mann, 50 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Symptomene du beskriver kan ha noe med medikamentbruken å gjøre. Imovane kan gi bivirkninger som hodepine og kløe, men det er umulig for oss å si hva som er riktig i ditt tilfelle.  Vi anbefaler deg å ta en ny prat med fastlegen og i samråd med h*n lage en nedtrappingsplan. Det å slutte brått er ikke å anbefale da det som oftest vil forverre abstinenssymptomene. Du kan jo også ta opp med fastlegen om det er noen annen medisin som kan fungere for deg som ikke har samme avhengighetspotensiale.