Mistenkt for kjøring i ruspåvirket tilstand

Ble stoppet med mistanke om kjøring i ruspåvirket tistand. Helt håpløst. Dette er helt fantastisk og jeg har ikke ord.
Alkotest tatt som selvfølgelig viser 0 i promille. Så tror de at jeg har tatt narkotika !!! >Er i sjokk jeg…. Bruker ikke dette, Blodprøver er tatt og sendt inn til Folkehelseinstituttet vil jeg tro, Oppsøkte min lege da jeg sliter psykisk og blir medisinert med Lyrica, tar sovetabl Zonate om kveld + 1-2 Quetiapin. Dette er helt i orden ref min fastlege samt psykiatrisk avd. Linde i Tønsberg. Vakthavende lege som kom hjem til meg oppførte seg helt jævelig og mente at jeg ikke under noen omstendigheter skal kjøre bil. Helt feilaktige opp. ref mine leger. Det har nå snart gått 4 uker siden episoden og jeg og min adv har etterlyst svar her. Ikke kommet ennå ref politiet. Kan jeg få vite resultatet her ett sted ? Jeg har jo rettigheter jeg også eller ? Haster med svar for jeg har såå vondt i magen av alt. Hva mener dere ?

Kvinne, 54 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi informere om at dette er litt i grenseland for vårt kunnskapsområde, ettersom disse legemidlene strengt tatt faller utenfor kategorien rusmidler. Vi kan likevel si litt generelt om dette.
Ved bruk av tre eller flere legemidler som påvirker kjøreevnen oppfyller du ikke helsekravet for førerkort. Regelverket for dette finner du i Førerkortveilederen på Helsedirektoratet sine sider. Ettersom disse legemidlene ikke er nevnt spesifikt her, blir det altså en vurderingssak rundt hvorvidt disse medisinene påvirker din kjøreevne eller ikke. Dette er kanskje grunnen til at du har måttet vente såpass lenge på svar. Ønsker du klage/søke dispensasjon kan du gjøre det til fylkesmannen. Hvordan du kan gå frem for å klage finner du på denne siden hos Helseklage.no.
Det er dessverre ikke mulig for oss å si noe om når du får svar på blodprøven din. Det er avhengig av hvor prøven skal sendes og hvor stor pågang det er. Hvis du vet hvilket laboratorium som skal analysere prøven, kan du forsøke å kontakte dem.