Misbruk – klarer ikke stoppe

Hei, hver gang jeg drikker alkohol drikker jeg men totalt overberusa og klarer ikke stoppe, av og til drikker jeg bare for å drikke, har også vanskelig for å si nei til sterkere stoffer når jeg er full, har dere noen tips

Mann, 22 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er såpass bevisst over ditt eget bruk/misbruk. Vi har noen tips til hvordan du kan forberede deg mest mulig på å slutte/redusere alkoholinntaket ditt:
Skriv en liste over fordeler og ulemper over drikkingen din, og ta et standpunkt. Dersom du ønsker å kutte helt bør du legge forholdene til rette for at du kan bruke tid – en uke eller to eller hvor mye du trenger – uten for mye forpliktelser i jobb, studier, skole, familie e.l.
Skap avstand mellom deg selv og mennesker og steder som trolig ikke vil støtte innsatsen for å kutte ut alkoholen/andre stoffer. Du kan gjøre det enklere for deg selv ved å unngå slike situasjoner og/eller mennesker. Lag en oversikt over hvilke mennesker og hvilke steder du bør unngå. Dette kan være bestemte personer, steder eller ting som utløser «suget» etter alkohol/rus. Bruk litt tid på å tenke gjennom hvilke situasjoner og/eller personer som utløser drikkingen hos deg. Utfordringen er å unngå dem i fremtiden.
Allièr deg med venner og/eller familie som kan hjelpe deg med å holde deg unna alkoholen. Snakk med noen, og si det høyt til deg selv og gjerne andre at du ønsker å kutte. Gjør aktiviteter som gir deg glede og som kan dempe trangen til å drikke.
Du kan også få noen flere tips ved å lese her på våre hjemmesider.
Lykke til!