Presentasjon om Metadon

Hei! 🙂 Jeg holder pĂ„ med en presentasjon til skolen, og den skal vĂŠre om metadon. SĂ„ jeg lurer pĂ„ hvordan metadon kan se ut, hvordan det pĂ„virker kroppen kortvarig og langvarig?
Kvinne, 14 Är fra Østfold

RUStelefonen svarer:
Metadon gis oftest i flytende form, da utblandet med en rÞdaktig saft. Selve metadonen er fargelÞs. Det finnes ogsÄ i tablettform. Alle tablettene er hvite til off-white, runde, flate tabletter med skrÄkant, med delestrek pÄ den ene siden. Avhengig av dose er de merket med en stor M og dose. For eksempel sÄ er 5 mg tablett merket med M5.
Metadon, som er et syntetisk opiat med morfinlignende virkning, har en smertestillende og Ändningsdempende effekt, men den inntreffer langsommere og varer lenger. Virkningene er demping av smerter og respirasjon (i hÞyere doser), hostedemping, nedsatt tÞmningshastighet for magesekk og tarm, kvalme og brekninger.
Akutte virkninger og virketid pÄ metadon
• Smertestillende
• Eufori
• Avslappende
• SĂžvnighet (ved stĂžrre doser)
• SlĂžvende (ved stĂžrre doser)
Virkning av metadon varer vanligvis i ca et dĂžgn.
Bivirkninger av metadon, akutte og pÄ sikt
• Kvalme, forstoppelse, klĂže, munntĂžrrhet
• Nedsatt reaksjonsevne
• Svetting
Risikoen ved metadonbruk er knyttet til fenomener som sĂŠrlig inntrer ved hĂžye doser: slĂžvhet, dĂžsighet, sĂžvnighet og rusvirkninger (som for eksempel kan lede til ulykker). Det vil ved hĂžydosebruk vĂŠre fare for respirasjonshemning og eventuelt respirasjonsstans.
Du kan lese mer om Metadon i Felleskatalogen.no eller pÄ vÄre hjemmesider.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.