Hei. Jeg har lest litt om dette stoffet på siden deres, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på. Jeg lurer på om det kan være dødelig med overdose av mdma? Er det «enkelt» å ta overdose med et dødelig utfall av det liksom?

Mann, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Ja, det kan være dødelig med en overdose MDMA, og som du kanskje har lest på vår hjemmeside skriver vi bl.a. at «MDMA og ecstasy gir økt puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Fysisk aktivitet, som dansing, forsterker disse faktorene. Resultatet kan bli overbelastning på hjerte og kretsløp, som kan føre til hjerteinfarkt eller hjerneblødning. Personer med hjertefeil er spesielt utsatt, men det kan også skje friske personer».
Så en overdose kan være dødelig fordi hjerteinfarkt og hjerneblødning kan få fatalt utfall. En overdose kan også gi svært alvorlige skader på kort og lang sikt. Hvor stor dose som gir en eventuell overdose er vanskelig å si noe sikkert om. Dette fordi renhetsgraden på stoffet vil variere, mennesker tåler ulike mengder og noen er mer sårbare for skader som følge av rusbruk enn andre. Alle disse faktorene tilsammen gjør at MDMA er et rusmiddel som bør brukes med stor forsiktighet.