Mannen drikker daglig

Hei. Min mann drikker øl daglig. Det går alt fra 3 til 6 øl hver kveld, og noen kvelder tar han seg et glass eller to med whisky også. Han drikker for det meste kun på kvelden, etter at barna har lagt seg. Dette har foregått en stund, og jeg har tatt det opp med ham før at alkoholinntaket hans er for høyt, og at han kanskje burde søke hjelp. Han forsvarer seg med at øl er godt, og at det er godt for han å slappe av på kvelden. Han har små perioder etter at jeg har mast, der han drikker mindre. Men jeg synes ikke det er greit, for det begynner å bli klart for meg at han har problemer… her forleden dag var det ene barnet vårt sykt, og jeg kjører ikke bil. Da beroliget han meg med at han drakk såpass lite den kvelden at han kunne kjøre bil. Han holdt seg ikke helt unna, til tross for at barnet vårt var sykt! Hva gjør jeg videre nå? Begynner å bli bekymra for at barnevernet til slutt kan stå på døra her… elsker mannen min veldig høyt, og han er en super pappa. Men dette alkoholforbruket er for høyt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger…

Kvinne, 28 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ingen fasit på hvor mye alkohol som er greit. Dette må bli opp til dere som par å bli enige om. Du kan foreslå noen konkrete grenser (antall enheter per gang og antall dager i uka). Så kan du se hva han sier til det, og ev. justere det ut fra hans behov. Å ha en slik samtale kan være veldig nyttig, men det er viktig at det ikke blir til en krangel. Utgangspunktet må være «hva er det beste for vårt forhold og for barna?».
Slik situasjonen er nå, med det forbruket du beskriver, kan han meget godt redusere bruken ved egen hjelp. Men det forutsetter at han selv går inn for det. Mange mennesker endrer sine alkoholvaner på egen hånd, det skal ikke alltid så mye til dersom han selv er innstilt på det. Er han ikke det, skal det mye til å overtale ham til å bli det.
Det er også viktig at du tenker gjennom: hvor mye er du villig til å finne deg i? Hvor mye er greit? Hvor mye er du komfortabel med at han drikker? Ingen (ev. utenom barnevernet) kan tvinge ham til å endre alkoholkonsum. Det er kun han som bestemmer hvor mye han skal drikke, men du bestemmer selv om du vil være i et forhold med en person som drikker såpass mye.