Mann med problem – eneste alternativ er Antabus

Hei. Min samboer har et alkoholproblem og vi har kommet dithen at eneste alternativ er antabus. Hvordan går vi frem? Finnes det noen vi kan snakke medisin par for å gå hjelp med dette problemet. Hadde selv en far med lignende problem og orker ikke å leve med dette frivillig lengre

Mann, 55 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi oppfatter det slik at «vi» betyr deg og din samboer (ikke deg og andre i familien).
Din samboer kan få Antabus av sin fastlege. Samboeren din må da gå til sin lege og be om det. Legen vil kanskje anbefale samboeren din noe mer hjelp enn bare Antabus. Det kan feks. være snakk om poliklinisk behandling.
Dersom samboer kommer i kontakt med en poliklinikk (eller annet behandlingssted) med lege, kan alternativt denne legen skrive ut Antabus. Legen, enten det fastlegen eller lege ved behandlingssted, vil også måtte vurdere om din samboer fyller helsekrav til førerkort (dersom samboeren din har førerkort).
Dere kan også få henvising til parsamtaler av fastlege. Det kan enten være på det samme stedet som din samboer (ev.) henvises til, eller på en annen behandlingsinstitusjon. Her er en oversikt over aktuell steder.
Et annet mulig alternativ for parsamtaler kan være Familievernkontor.
Ønsker du noen å snakke med for din egen del, anbefaler vi Veiledningssenteret for pårørende.