LSD Overdose?

Hei, jeg er en jente som holder på med en skoleprosjekt og eg lurte på om hva skal man gjøre hvis man får en overdose av LSD?

Kvinne, 14 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Når vi snakker om overdose i forbindelse med hallusinogener, gjelder dette hovedsakelig tilfeller der brukeren opplever et sterkt psykisk ubehag, som følge av et høyt inntak hallusinogener, og/eller som følge av å ha tatt stoffet til feil sted og tid. Dette er kjent som en «bad trip». Dette kan også oppstå dersom brukeren befinner seg i et miljø som oppleves som utrygt eller på andre måter negativt.
LSD kan føre til handlinger som kan være livsfarlige, men det gir ikke overdose i den forstand at selve stoffet tar livet av deg (som f.eks. heroin el. alkohol kan gjøre).
Dersom noen utviser farlig atferd som følge av hallusinogenbruk bør man ringe ambulanse 113! Vær sammen med personen inntil hjelp kommer.
Om personen ikke er til fare for seg selv eller andre, men har en «bad trip» så snakk rolig til hen og trygg/vern personen frem til rusen avtar. Unngå nytt rusinntak. Ikke vær redd for å kontakte helsepersonell ved behov – de har taushetsplikt.
Du kan  lese mer om LSD og overdose her, samt finne råd og veiledning til skoleoppgaver her.