Kronisk cannabisbruk

Har en venn som røyker cannabis og har røkt daglig iallfall så lenge jeg har kjent han (10 år). Opplever han veldig svingende i personlighet og adferd, i perioder rolig i andre perioder snakker han i ett og er hyper. I perioder hyggelig i andre dømmende og aggressiv. Han sier noen ganger at han ønsker å slutte og vil det, men så neste dag er det akkurat som han mener at det trenger han ikke. Han ser ikke selv endringen i personligheten og den ustabile væremåten, han ser kun problemene med bronkitt og lunger. Prøver jeg å snakke med han om det blir han sint og aggressiv og overkjører meg helt, det ender enten i krangling eller at jeg bare må forlate stedet. Man kommer ingen vei. Hvordan få han til å se at han ikke kan fortsette sånn? Finnes det noen man kan kontakte for hjelp til å slutte med cannabis/hasj i Troms fylke?

Kvinne, 45 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er ikke lett å forholde seg til venner som bruker rusmidler og får problemer som følge av dette. Hvis vennen din ikke ønsker å gjøre noe med situasjonen er det dessverre ikke så mye du kan gjøre annet enn å vise at du bryr deg og støtte han hvis han bestemmer seg for å oppsøke hjelp. På vår nettside finner du en guide som kan være bra å bruke hvis du skal snakke med han om dette igjen.
For å få hjelp må vedkommende som ønsker det ta kontakt med sin lege som henviser videre. UNN Rusbehandling Åsgård har ansvaret for den type behandling i Troms. Du/dere kan ta kontakt direkte med dem for å innhente mer informasjon om tilbudet.