Kjæreste som drikker

Hei. Jeg er 16 og kjæresten blir snart 18. Han kommer fra en plass der drikking blandt mindreårige er svært normalt. Han drikker så og si vær eneste helg, i feriene, alle fridager generelt. Jeg personlig har valgt å ikke dra med han å feste enda. Det er fordi jeg vet han blir kanon dritings, han fester med eldre og jeg er redd for å ikke bli passet på. Jeg kjenner nesten ingen av vennene hans, siden de er så mye eldre. Når vi prater om hva vi skal finne på i helgene så er det alltid «Må drikke en av dagene ihvertfall». Jeg syntes det er ok at han har det gøy, men jeg sitter hjemme og får ikke sove fordi jeg ikke får tak i han. Han drikker ikke bare et par øl, han blir kanon dritings vær gang. Det plager meg mer og mer… Men jeg vil ikke ødlegge forholdet med «Du må velge mellom alkohol & meg». Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre…. det plager meg helt sykt…. virker som st han ikke er lykkelig hvis han ikke får drikke……

Kvinne, 16 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette er en ganske utfordrende situasjon for deg. Det skjønner vi godt. Det er viktig at dere blir enige om helt konkrete avtaler for hvor ofte det skal være ok å drikke. Her finner du en artikkel som kan være nyttig å se på. Ung.no har også mange bra artikler om temaet.
Det aller viktigste er at dere snakker sammen om dette, og blir enige om hva som er greit for begge. Det er ikke du som skal «fortelle ham» hvordan det skal være – dere er to og må bli enige. Så er det viktig å gi det litt tid, og gi ham en sjanse. Kanskje han tar vare på deg hvis du blir med på fest og ber ham om å holde litt tilbake med drikkingen. Bli enige før en eventuell fest om hvor mye som skal inntas. Hvis han drikker seg full og ikke passer på deg, bør du si til ham at sånn ønsker ikke du å ha det. Fortsetter dette mønsteret over tid, bør du etterhvert vurdere om dette er en livsstil som du ønsker å være en del av eller ikke.