Jeg har grufulle MS-smerter i hele kroppen

Jeg har grufulle MS smerter i hele kroppen. Ingenting annet har hjulpet enn Nobligan Retard 100 mg x 4. Har prøvd Neurontin, Lyrica, sarotex, cymbalta mm. Nå merker jeg også at abstinenser kommer, hvis jeg prøver å ta mindre. Fy søren så guffent. Hvor lenge må man lide tro

Kvinne, 64 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner du har store smerter ved dette. Det å bruke store mengder ulike medisiner over tid, kan i tillegg føre til både flere bivirkninger og i verste fall avhengighet. Skal du redusere bruken av opioider, er det viktig å trappe sakte og forsiktig ned. Dette bør du lage en plan for, sammen med legen.
Du kan også vurdere å snakke med legen din om alternative medisiner. Det finnes mye erfaring med bruk av cannabismedisin ved alvorlig MS. Virker det, kan du både få bedre smertereduksjonseffekt og redusere antall avhengighetsskapende medikamenter. Se gjerne gjennom vedlagte oversikt fra Legemiddelverket sammen med legen din.