Hvordan takle samboer med alkoholproblemer

Jeg tror ikke min samboer tåler alkohol ! Og samtidig så er han alt for glad i det . Blir helt dritings av 6-7 øl og ikke så veldig hyggelig heller. Krangler og kjefter. Husker aldri på noe av det som ble sagt dagen derpå. Jeg er så inderlig lei , dette foregår nesten hver eneste helg. Mannen er snart 40 år og jeg mener han har ett alkoholmisbruk. Vi har diskutert og snakket om det gang etter gang, han angrer alltid, lover bot og bedring som bare er tomme løfter . Der virker som han erkjenner sitt problem og at han er oppriktig lei seg mellom episodene men ikke nok til at han klarer å la være å drikke . Så mange ferieturer ødelagte pga hans drikking og dårlige oppførsel og så mange helger 🙁 Vi kan aldri finne på noe sammen som har med å være sosial å gjøre hvis det er alkohol inn i bildet for jeg blir flau og lei meg når han blir kranglete og ufin til alle rundt seg . Vi har heldigvis ikke barn. Jeg tror drikkingen har mye med hans psyke å gjøre for alltid når han er full snakker han om de samme gamle negative opplevelser han har hatt som ungdom / ung voksen . Han trenger hjelp og vi som par trenger hjelp . Hvor kan man best få hjelp , hvis han ikke er villig så trenger jeg noen å snakke med for jeg blir helt utslitt av dette . Så lei av å komme hjem sliten fra jobb en fredagskveld og finne ett vrak i stua som snøvler og tryner , jeg får avsmak ! Er glad i han for han er super når han er edru, dette er så fortvilende ! 🙁

Kvinne, 38 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er nok mange som er i samme situasjon som deg hvor deler av samlivet forsures og blir vanskelig på grunn av rusbruk. Slik du beskriver situasjonen erkjenner han problemet, men vil ikke ta ansvar og gjøre noe med det. Du skriver også at du tror det skyldes noen vanskelige episoder i ungdommen og tidlig voksen alder. Nå er det jo sånn at alkohol sjelden løser noen problemer, oftest skaper problematisk rusbruk flere. Slik virker det også som det holder på å bli for dere også. Du får problemer med samlivet deres som følge av hans måte å bruke alkohol på. Du spør hvordan du skal takle det, men det er vel han som må gjøre noe. Vi vet ikke hva du tenker kan bli konsekvensen av hans alkoholbruk, men mange må de rett og slett gjøre et valg. Enten får han ta ansvar, ta kontakt med en legen som kan henvise til psykisk helsehjelp så han kan få bearbeidet de vonde opplevelsene. Vil han ikke gjøre noe med det må du velge om du vil fortsette å leve med det, eller om du vil forlate han. Du kan verken ta ansvar for hans vonde opplevelser eller hans måte å drikke på. Det du kan ta ansvar for er ditt eget liv.