Hvordan kan jeg takle nedturen på amfetamin?

Hei.
Har i de siste ukene hatt en del med amfetamin å gjøre. Startet med at jeg brukte attentin til å fullføre skolearbeid (har ikke adhd). Bruken av adhd medisiner eskalerte og jeg ville ha det hele tiden. Tok store doser, oppi mot 60-70 mg attentin mot slutten av pillebruken. Fikk ikke lenger tak i pillene, og bestemte meg for å kjøpe gateamfetamin. Har kun kjøpt det 2 ganger, 1,5 g forrige helg å 1g på tirsdagen. Brukte det for å lette på nedturen, men er nå blitt veldig syk. Har utviklet spiseforstyrrelse og klarer ikke få i meg noe mat uten å ville kaste opp. Går med en konstant kvalme og følelse av å ville spy. Har ikke tatt noe på 24 timer nå, å hele kroppen verker. Dette har jeg opplevd før også, så det vet jeg blir bedre snart. Men, har også utrolig vondt i magen. Smertene ligger på nedre del av magen, og blir verre om jeg rører på meg/legger press på det. Dette har jeg ikke opplevd før. Hva kan det skyldes? Har sovet i nesten hele dag, og spist et egg. Er for svak i kroppen til å kunne dra ut/sosialisere meg, og føler meg generelt dødssyk. Hvor lang tid vil denne kraftige nedturen ta? Og hvordan kan jeg få mat i kroppen? Takk for svar.

Kvinne, 18 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og kan ikke gi deg medisinske råd. Når det er sagt, det er naturlig å tenke seg at smertene dine skyldes mangel på matinntak. Det er i hvert fall ikke usannsynlig.
Du trenger mer tid uten amfetamin (både piller og pulver) for å komme deg over nedturen/ettervirkningene. Hold deg i ro. Drikk smoothies, juice, mineralvann (med salter), og spis lette ting. Kaster du opp, er det viktig å drikke mye. Når du har vært uten noen form for rusmidler i to-tre dager til, vil formen begynne å bedre seg. Appetitten kommer da tilbake og når du får i deg mat, vil smertene vanligvis gå over.
Dersom du fortsatt har smerter i magen tre dager etter siste inntak, bør du oppsøke helsehjelp/legevakt/lege.
Bruk av rusmidler har fysiske og psykiske omkostninger. Om du ønsker å bruke amfetamin, er nedtur og manglende matlyst en del av «gamet». Det er ingen som slipper unna det.
På generelt grunnlag vil vi også oppfordre deg til å søke hjelp for problemet med konsentrasjon og spiseforstyrrelsen som du har utviklet. Selvmendisinering av psykisk ubehag eller stress løser sjeldent noe, og oftest skaper det nye problemer. Ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor, eller be om henvisning til psykolog e.l fra din fastlege.