Hvordan identifisere rusmiddel

Vi har funnet en liten plastpose ca 2 cm x 2 cm med litt hvitt pulver i. Det er tildels melete, tildels lett kornete. Hvor kan jeg henvende meg for å oppklare hva det er slik at vi kan sette inn hjelpetiltak?

Kvinne, 61 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Den eneste måten å være helt sikker på hva denne plastposen inneholder er å teste pulveret. Det er imidlertid ikke så enkelt for en privatperson å få testet det på et laboraturium. Det går an å levere det inn til politiet, men du har ikke noen garanti for at de vil opplyse deg om hva det er. Det finnes også «testkits» som du kan bestille på internett, men disse tester ikke for alle stoffer.
Vi vet ikke hva slags situasjon dette er, men i de fleste tilfeller vil det være enklere å spørre personen selv,  eller be personen ta en urinprøve. Gjelder dette en person du har en nær relasjon til, eller har sett påvirket av rusmidler, vil det også være mulig å vurdere hvilket rusmiddel som er sannsynlig at vedkommende har brukt.
Ta gjerne kontakt med oss på tlf. 915 08588 for veiledning hvis dere opplever situasjonen som vanskelig.