Hva kan ruskonsulen hjelpe til med utenfor behandling

Hva kan ruskonsulenten min hjelpe til med ,hva kan jeg spørre henne om og når jeg har opphevet taushetsplikt mellom alle i mitt team er hun pliktig til og opplyse at hun har gjort endringer sammen med fastlegen ang medesiner mine? Mvh NN

Kvinne, 36 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er litt uklart hva du mener. Du kan snakke med henne om alt du ellers ville snakket med henne om.
Hun vil trolig informere legen om det hun mener er relevant for din behandling, enten det gjelder medisiner eller andre ting.
Hun kan hjelpe deg med informasjon om ulike behandlingstilbud som finnes for rusavhengige. Hun kan foreta innsøking til behandling, og følge deg opp i og utenfor tiltak. Noen ruskonsulenter arbeider også forebyggende og driver også opplysende virksomhet om rus og bruk av rusmidler. Ruskonsulenten arbeider også i team med andre konsulenter så som innenfor psykisk helse, ungdom, booppfølging etc. Alt dette kan hun hjelpe deg med, uavhengig av om du  har opphevet taushetsplikten.