Hjerneskade grunnet alkoholinntak?

Hei
For tre dager siden inntok jeg syv halvlitere med øl i løpet av omtrent to timer. Da jeg gikk og la meg kjente jeg meg tungt beruset og jeg kan ikke huske den siste stunden før jeg sovnet. I følge en promillekalkulator skal jeg ha hatt mellom 2 og 3 i promille da jeg sovnet.
Det som er problemet er at jeg i etterkant har kjent meg «rar» (ikke fyllesyk, det var kun morgenen etter). Det er en følelse som er vanskelig å sette ord på, men det kjennes litt som om jeg drømmer/er veldig fjern. Jeg sover legger meg til vanlig tid, men er fortsatt mye mer trøtt og sløv enn vanlig når jeg våkner, og jeg har hatt ganske blodskutte øyne disse dagene. I dag har jeg også en mild hodepine som ledsager denne følelsen.
Jeg er klar over at dette ikke er en nødetat eller legeside. Jeg opplever heller ikke situasjonen min som kritisk, og jeg har klart å fungere normalt dagene etterpå.
Det jeg lurer på om dere kan svare på er om dette er en vanlig reaksjon på så store mengder alkohol. Jeg har ikke klart å finne noe god informasjon om tilstanden etter en times søking på nettet. Er det mulighet for at jeg har opplevd pustestopp i løpet av natten og potensielt på dratt meg hjerneskade? Bør jeg oppsøke fastlege om dette, eller er det et normalt fenomen som jeg ikke trenger å bekymre meg over og som kommer til å gå over?
Jeg vil også understreke at det er lenge siden jeg drakk så mye sist, selv om jeg tidligere har inntatt mye alkohol uten disse effektene. Det er heller ikke nødvendig med informasjon om alkoholisme eller avhengighet. Jeg er godt informert om sånt og er bevisst på rusvanene mine.
Jeg kan garantere at jeg oppsøker medisinsk hjelp skulle situasjonen forverre seg i løpet av de neste dagene.

Mann, 21 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver er ikke helt uvanlig – mange opplever å føle seg litt «fjerne» i flere dager etter et større alkoholinntak, særlig når det er snakk om en forholdsvis stor mengde, og du ikke er vant til dette på en regelmessig basis. Det er meget tvilsomt at dette er snakk om noen hjerneskade her – det du opplever er nok heller delvis en ettervirkning og alkoholen, og delvis noe du opplever som følge av redusert søvn eller søvnkvalitet (noe som er vanlig ved høye alkoholinntak). Så, her vil du sannsynligvis gradvis føle deg bedre i løpet av nær fremtid. Hvis dette mot formodning ikke skulle være tilfelle, bør du, som du jo foreslår, vurdere å kontakte helsepersonell for en sjekk.