Hjerneskade av rus

Hei,jeg har en sønn som siden i vår har hatt en del epilepsilignende anfall,uten at det har blitt påvist epilepsi.Er det en kjent senvirkning av rusmisbruk?Han trenger proffisjonell hjelp mot sin psykiske avhengighet,hvilken behandlingsform gir best resultater,er feks kognitiv terapi noe av løsningen?Er klar over at der ikke finnes entydige svar,er igrunnen ute etter andres erfaringer.

Kvinne, 63 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det kan i noen tilfeller være senreaksjoner/ettervirkninger av misbruk som arter seg som epilepsi. I de fleste tilfeller er dette forbigående, dersom forbruket opphører. Vi kan ikke gi noe godt svar på om dette gjelder deres sønn. Vi kjenner ikke situasjonen godt nok og har ingen kliniske vurderinger å holde oss til. Vi vet heller ikke hvilke(t) stoff(er) han har brukt.
Det er også vanskelig å vite om de symptomene du beskriver er forårsaket av ruseffekter eller abstinenser, og ikke er epilepsiliknende anfall overhodet. Dette må uansett vurderes av kompetent fagpersonell over tid, gjerne i forbindelse med et behandlingsopplegg.
Det foreligger ingen allmenn vedtatt oppfatning om hvilken behandlingsform som gir best resultater. En har forsøkt å forske på dette, uten at det ga noen entydige svar. Det vil si, slike undersøkelser viser at det er ikke først og fremst metoden som er det sentrale, men relasjonen mellom behandler/behandlingssted og pasient. Noen har best effekt av kognitiv terapi, andre av terapeutisk samfunn, atter andre av selvhjelpsgrupper osv. Det avgjørende er hva slags livssituasjon pasienten er i, om han er ung/eldre, hva han har av nettverk etter behandling, om han villig til og i stand til å benytte seg av det tilbudet som gis osv.
Dersom dere vil vite mer om rusbehandling, kan dere lese om det på Helse Norge sine sider. Her finner dere en oversikt over aktuelle tiltak i spesialisthelsetjenesten.