Hevelse rundt ankel/legg høyre bein

Hei,
Har brukt amfetamin daglig vet ikke hvor lenge, kanskje to måneder. Injisert. Opptil to-tre ganger daglig. Bomskudd har inntruffet kun få ganger. Bruker alltid nytt utstyr. Har nå fått hevelse rundt ankelen og litt oppover i leggen. Det er ubehagelig og skaper engstelse. Har gått med dette over en uke nå, kanskje lenger… Det samme skjedde for fire år siden, da i begge ben, på samme sted, rundt ankelen! Husker ikke hva jeg gjorde den gang for å løse problemet..!!

Mann, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi vil gjøre oppmerksom på at vi ikke er autorisert helsepersonell, men vi vil forsøke å besvare deg så godt vi kan.
Hvis det ikke er snakk om bomskudd i bena, som oftest er årsaken til hevelse og rødme, kan det være at du har fått en slags infeksjon. Injisering av amfetamin kan føre til at man også får med seg en del mikroorganismer og urene stoffer inn i blodbanen. Vi vil anbefale deg å kontakte lege eller feltpleien der du bor.
Du kan lese om bomskudd – hud og bløtdelsinfeksjoner, på Norsk legeforening sine sider her.