Helsefagarbeider – Subutex og abstinenssymptomer

Beboer har brukt Subutex i ca 5 mnd. Har ikke klart å skaffe mer illegalt pga penge mangel. Har schizofrenien og angst. Hva kan nå ventes av abstinenssymptomer om nekter avrusnings hjelp

Mann, 42 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først vil vi gjøre deg oppmerksom på at vi hverken er en akutt- eller medisinsk tjeneste. Beboer du henviser til har en kompleks psykisk helsetilstand, og derfor må behandlende lege konsulteres før nedtrapping iverksettes.
Du finner en del nyttig informasjon om opioidabstinens i denne artikkelen fra NHI. Abstinenssymptomer og -forløp varierer fra person til person, men i nevnte artikkel fremgår bl.a. følgende:
Typiske symptomer ved begynnende eller mild opiatabstinens er: uro, tristhet, hodepine, svetting, gjesping, rennende nese, lett utvidede pupiller, tåreflod og gåsehud
Ved kraftigere abstinens er de typiske symptomene: søvnløshet, magesmerter med løs mage og kvalme, influensalignende plager med høy puls, frysninger og feber, smerter i kroppen, store pupiller.