Hei jeg har brukt opiater siden jeg var 23 år.Paralgib forte og norspan plaster 20 mg
Får også Mogadon og valium. Jeg mistet sønnen min i fjor
Jeg har brukt subutex illegalt i iver 13 år.
Nå orker jeg ikke mer, bruke penger på å kjøpe dette. Jeg er gift har 2 flotte barn hadde tre, han som døde ble bare 25 år. Har en datter på 23 hun er helsefagarbeider. Så drn minste sønnen min på 16.Ingen vet at jeg bruker subutex illegalt, nå begynner dette å tære på psyken. Jeg har store ryggsmerter, derfor jeg begynnte med smertestillende.
Er det noen sjns for at jeg kan få hjelp i L AR. Er redd ekteskapet mitt ryker hvis jeg fortsetter å kjøpe sub, jeg har norspan plaster pga ryggsmerter. Så er jeg misbrukt som barn, derfor mogadon og valium

Kvinne, 47 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er en tøff historie du har vært og er i. Vi tenker at det er svært viktig at du får den hjelpen du både har behov for og rett på. Dersom du er avhengig av opioider (feks. buprenorfin, kodein eller andre), har du veldig god mulighet for å LAR-behandling. Det er i de fleste tilfeller best å finne hjelp (psykolog, familievernkontor e.l.) til å snakke med ektefelle om hvordan dere best kan møte situasjonen sammen.
Den raskeste og enkleste måten å få til dette på, er å snakke med fastlegen din og be om henvising til en DPS (poliklinikk) der de kan ha ansvaret for LAR-tiltaket. Se mer informasjon fra LAR/Helse Stavanger her.
Du kan også snakke med prolar, som er brukerorganisasjon for folk i LAR, om tips og råd for hvordan du får best og enklest hjelp.
Det kan være lurt å gjøre deg kjent med vedlagte artikler/dokumenter (ev. i samråd med lege eller DPS)