Mannen min røyker hasj jevnlig 3-4 ganger om dagen. Vi har to barn i alderen 7 og 4 år. Han er arbeidsledig og røyker hjemme. Han har røyket de siste 6 årene. Jeg har prøvd å snakke med han og få han til å slutte men han gjør ikke det.
Han er en person med høy temperament fra før av men jeg opplever at hasj røykingen har gjort det enda verre og han er veldig aggressiv og voldelig mot meg. Han er en god far til barna mine men opplever aggresjon mot meg.
Han krever også sex fra meg hele tiden. Når jeg ikke får det til pga at jeg er sliten eller bare ikke har lyst til det blir han voldelig. Det har skjedd flere ganger at han har slått meg, knust ting i huset eller slått mot dører, vegger og skaper. Har ingen familie her i norge som jeg kan prate med eller gode venner som jeg kan snakke med. Ting har blitt verre de siste ukene. Har lite søvn og er deprimert. Har tom tenkt å ta livet mitt men så har jeg to små barn som trenger moren sin.
Jeg er redd for at barna mine blir fratatt fra meg hvis jeg søker profesjonell hjelp.
Jeg jobber som lærer på skolen og er en ansvarlig person. Jeg har gjort alt jeg kan for å få han til å slutte men er redd at barnevernet fratar barna mine og sier at jeg er en uforsvarlig mor.
Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 32 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Takk for at du skriver inn til oss med problemene du har med din mann. Det er liten tvil om at du er en ansvarlig mor, men det samme kan vel knapt sies om din mann. Både det å røyke hasj og være voldelig mot deg er uansvarlige og kriminelle handlinger. Slik skal ingen være nødt til å leve og ha det, og det er ingen grunn til at du skal finne deg i det. Du må jo ha det veldig vondt, og barna belastes også av fars rusbruk, aggresjon og voldelige utbrudd. Hvis situasjonen ikke endres kan det bli spørsmål om din evne til å skjerme barna fra en aggressiv og rusbrukende far. Så det beste er om du gjør noe med situasjonen så raskt som mulig. Er situasjonen akutt vanskelig kan du ringe politiet og rådføre deg med dem. Det er mulig de anbefaler deg å anmelde han, og at du og barna får tilbud om krisehjem/-plass mens saken avklares. På et slikt sted vil du også få hjelp til å vurdere saken og evt. behov for juridisk bistand. Mener du at situasjonen kan hjelpes med terapi og samtaler synes vi du både skal snakke med fastlegen din om situasjonen, og kontakte familievernkontor der dere bor.