Hasj – har lyst til å stoppe

Jeg har røyket hasj i 3 mnd. nå og jeg er veldig hekta. Jeg har lyst å stoppe, men vil ikke si noe til foreldrene mine. Jeg vil heller ikke gå til fengsel. Hva kan jeg gjøre?

Mann, 14 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke helt bra ut. Først og fremst vil vi tipse deg om vår artikkel Hjelp til å slutte med cannabis – der finner du forhåpentligvis noen gode råd.
Du sier at du ikke vil snakke med foreldrene dine – det er helt opp til deg – men i utgangspunktet tenker vi at du i hvert fall bør snakke med noen. Det kan nok være veldig nyttig for deg. Det kan f.eks. være helsesøster på skolen, eller en helsestasjon for ungdom. Du kommer ikke i fengsel dersom du snakker med noen av disse – i det hele tatt er ungdomsfengsel (for ungdom i gruppen 15-18 år) noe som sjelden brukes, da man først og fremst ønsker å tilby ungdom alternativer til straff, hvor de heller kan få hjelp til problemet sitt fremfor å straffes for det.
For øvrig: hva som skal til for at du skal stoppe, er et spørsmål som du også må stille deg selv. Hva føler du at må til? Hva føler du at står i veien for at du skal klare det? Dette er ting som er viktig at du tenker nøye over – på den måten blir det også enklere for deg å legge en plan for hvordan du skal klare å slutte. Ofte vil denne prosessen innebære at du unngår visse personer/miljøer, og at du forsøker å finne noen andre aktiviteter å fylle tiden/tankene med, som oppleves som positive for deg.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å snakke nærmere om din situasjon.