Håranalyse

Hva er «Segmental håranalyse»?
Forøvrig; dere skriver som om dere var noen roboter. Kanskje er dere det?
De som lurer på noe her, er ikke akademikere. Kom ut av tårnet og skriv som normale folk.

Mann, 55 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Bruker du rusmidler er det håret som vokser ut i perioden du bruker det som vil kunne gi utslag på prøven. Dette er fordi legemidler og rusmidler bindes til håret via blodet som er i hårsekken. Noe stoff vil også kunne bindes via svette og talg (hudfett) som omgir håret.
En segmental håranalyse er en analyse av hår som er klippet opp i segmenter – ulike faser av hårveksten. Håret vårt vokser ca. en cm i måneden, og på den måten kan en si noe om når rusinntaket har skjedd basert på hvilken del av håret som gir utslag.
Vi som svarer på spørsmålene som sendes inn er ikke roboter. Vi setter pris på tilbakemeldingen, og er helt enige i at vi bør skrive slik at innsenderen lett kan forstå svaret.