Ekstremt dårlig reaksjon på hasj

Jeg var ute på fest og hadde drukket en del da jeg ble tilbydt hasj. Dumm som jeg var tok jeg 3-4 trekk av en joint. Etter en 10-15 minutter så smalt det pluttselig og jeg følte meg helt jævlig. Var som om alt snurret og alle bevegelsene mine hang etter. Som en form for halisunasjon. Etterhver begynte jeg å blir redd for at det hadde klikket for meg og at jeg aldri kom til å bli normal igjen. Fikk da en følelse av derealisering og det føltes som tidsbegrepet mitt ble helt forvirret.
Hele episoden varte i 3-4 timer før selve rusen ga seg. Satt da igjen med en ekstrem angstfølelse og hjertet mitt dunket i 120 i flere timer. Så jeg endre opp på legevakten hvor de ga meg 10 mg vival og la meg inn på sykehuset for sjekk av hjertet.
Ble skrivd ut fra sykehuset da de konkluderte med rusutløst panikkannfall. Dette var på lørdag-søndag.
Er nå mandag og jeg føler meg fortsatt «rar», svimmel, vanskelig å fokusere/konsentrere meg. Redd for at jeg har påført megselv varige men. Redd for at jeg har blitt psykotisk eller tatt noe form for skade av hasjen.
Er dette bare etterdønninger av en voldsom angstepisode eller burde jeg kontakte lege igjen?

Mann, 30 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette høres helt klart ut som et rusutløst panikkanfall. Valium er vanlig medisin ved slike panikkanfall.
Du beskriver opplevelsen treffende. Det kan virke som du ikke tåler cannabis særlig godt, noe som slett ikke er uvanlig. Både de fysiologiske virkningene (hjertebank etc.) og de psykologiske (vrangforestillinger, angstanfall, hallusinatoriske inntrykk) kan samlet sett gi en sterkt negativ rusopplevelse.
Vi forstår at du er redd for at det kan gi varige skader, men det gjør det nesten aldri. Opplevelsen har vært sterk og kan henge i flere dager i både kropp og psyke. Det er, som du sier, etterdønninger. Hvis du blir litt bedre for hver dag, er alt som det skal være. Dette vil ikke gi deg noen varige mén. Opplevelsen din er ikke unormal, den er ikke i seg selv farlig, og virkestoffene er ute av kroppen din.
Når det gjelder hvorvidt du skal oppsøke lege: Du er allerede undersøkt, og legen din kan ikke gjøre så mye annet enn å ev. gi deg flere piller. Hvis du ikke blir bedre over de nærmeste dagene/den kommende uka, kan du ev. vurdere å be legen din om henvisning til psykolog. I så fall kan det være lurt å be om hjelp til å behandle angst generelt. Dersom du ber om hjelp med utgangspunkt i bruk av illegale rusmidler, kan legen din fort melde deg til fylkeslegen angående helsekrav til førerkort.
Avstår du fra cannabisbruk i fremtiden, unngår du flere slike opplevelser.