Bivirkning av sentralstimulerende

Hei, jeg har nylig blitt henvist og fått time hos dps for start/prøving av sentralstimuletende medisiner etter jeg ble utredet for ADHD. Dette skjer ikke før neste år. I eksamenstiden har jeg fått medisiner av en venninne, noe som har hjulpet meg enormt med konsentrasjon og impulskontroll. Jeg har tidligere slitt litt med angst og mild depresjon, så er litt redd for eventuelt bivirkninger da jeg har blandet forskjelle medisiner. Jeg har tatt Ritalin 20, Concerta 36 og elvanse30, ikke samtidig, men en vilkårlig tablett hver dag i litt over en uke. Har ikke merket noen unormale bivirkninger enda, men er redd tukler med psyken da de har forskjellige virkestoffer og mengder. Mitt neste spørsmål er om jeg bør informere på dps at jeg har prøvd medisinene fra før, da det er ulovlig. Takk for svar!

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
All bruk av medisiner kan gi bivirkninger. Vanlige bivirkninger for denne typen medisiner er blant annet kvalme, hodepine, økt hjerterytme, søvnplager, depresjon og angst. Det er ikke slik at alle opplever slike bivirkninger, men siden du har slitt med både angst og depresjon vil vi råde deg til å være forsiktig med å ta slik medisin på egenhånd. Du kan lese hele listen med mulige bivirkninger på Felleskatalogen.no.
Det er likevel bra at du til nå ikke har merket noen bivirkninger, og samtidig opplevd godt utbytte av medisinen. Det kan jo tyde på at det kan være en god løsning for deg på sikt. Du må selv vurdere om dette er noe du vil fortelle DPS om, men det vi kan informere om er at all illegal bruk av medisiner/narkotika kan gjøre det vanskeligere å få ADHD-medisiner.