Behandling for (så godt som) tørrlagt alkoholiker

Min mann er i dag en tørrlagt alkoholiker. Han har vært blandingsmisbruker i mange år, og har kjempet hardt med å komme bort fra pille- og drikkehelvetet. Han har vært innlagt på institusjon to ganger, går ukentlig i AA- møter, hos psykiater osv. Han har nå vært pillefri i 1 1/2 år, og har ikke drukket på flere år. Så han har grunn til å være stolt av innsatsen. Men han er ikke i mål. To til tre ganger i året går det over styr. Han drikker da i noen dager, ikke så mye, men nok til at det blir ubehag og krangel. Han trenger fortsatt hjelp. Hvilke råd har dere? Han vil ikke legge seg inn til behandling. Jeg lurer på om kognitiv terapi kunne vært en løsning, men hvem kan tilby slike samtaler?
Takknemlig for svar.

Kvinne, 67 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er godt å høre at han, og ikke minst du som har stått i dette sammen med ham, har gjort en så stor jobb. Vi tenker det kan være nyttig for ham å finne en samtalepartner. Legen hans henviser til slike samtaler. Det forutsetter i) at mannen din ønsker det selv og ii) at legen vurderer at mannen din fyller vilkårene for å få hjelp.
Det mest nærliggende er å snakke med en ruspoliklinikk. Da trenger han ikke legge seg inn, og kan avtale samtaler etter behov. Det er flere slike poliklinikker i Oslo. Dere kan se på oversikten på sidene til Helse Norge.