Avhengighet av cannabis

Ser ikke problemet dere lager av cannabis. MANGE av mine vener har sluttet efter 30-40 år med misbruk, på dagen. Da de ikke hadde noe valg, måte de slutte. Alle sa de var avhengige av det. De fikk bare litt uro i kroppen i 2-3 dager å ikke mer. Jeg har gått på å av i 40 år, uten problemer. Så lenge norsk presse å dere forteller feil informasjon, så blir det vanskelig for misbrukerne. Mine vener som gikk av, trodde mer på dere en på meg. Stille krav til misbrukere i Norge, er å totalt fraværende i Norge dessverre. På tide å tenke annerledes. Fortelle sannheten kan hjelpe mange som er usikre på denne galskapen dere holder på med. MVH en som er forbannet på deres politikk.

Mann, 56 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Takk for tilbakemelding.
Vår erfaring er at folk opplever cannabisavhengighet veldig forskjellig, selv om den ikke er veldig sterk rent fysiologisk. Noen opplever at det overhodet ikke gir avhengighet og slutter uten problem, etter mange års bruk. For andre er det er nesten håpløst å slutte. Det er fordi de selv opplever at deres avhengighet er sterk og synes, av ulike grunner og på ulike måter, at det er vanskelig å slutte.
Vi må forholde oss til det de selv formidler til oss når de ber om veiledning. Hvis de sier at de opplever det som vanskelig, bør ikke vi betvile det. Her, som mange andre steder, er det flere sannheter og flere ulike opplevelser.
Det er litt uklart for oss hva du mener med «deres politikk» og «denne galskapen dere holder på med». Vårt mandat er å svare folk på det de spør om så langt det er mulig og forsvarlig. Spørsmål vedrørende politikk og hvilke krav en bør stille til (mis)brukere, er verken en del av vårt fagfelt eller vårt mandat.
Hvis det er konkret informasjon om cannabis eller andre rusmidler du mener vi bør (og ikke bør) formidle, er vi takknemlige for tilbakemeldinger om dette.