ADHD – Ritalin påvirking

Hei!
Jeg lurer litt hvordan Ritalin påvirker mennesker uten noe form for ADHD symptomer/utredning.
Tenker hovedsaklig Ritalin, som jeg har kjennskap til.
Jeg sliter mye med konsentrasjon, spessielt enkelt oppgaver. Jo mere ansvar jeg har på et «Felt» jo bedre. Jeg har lært meg og leve med mine impulser, både fysisk og mentalt. Selv om det kan bli litt mye for venner/kollegaer til tider.
Når jeg tar ritalin (Depot, 20mg noen ganger 40mg) Får jeg en «sløv» effekt, men samtidig merker jeg hvor enkelt det er og fokusere og tenke på en ting/oppgave om gangen. Det er lettere å få med seg/bidra i diskusjoner, som aldrig før. Jeg kan forklare det på den måten at jeg har muligheten til og bestemme selv, hva jeg skal fokusere på.
Men bivirkningene de finnes også, mye kaldsvetting ved oppturen, lite matlyst, helt til effekten begynner og dabbe av. Konstant liten grad småkvalm.
Da lurer jeg på, hvordan vil en person uten ADHD påskrevet passet sitt, forklart sin hverdag på Ritalin.

Mann, 28 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ikke tindrende klart for oss hvorvidt du har eller ikke har ADHD. Noen av tingene du skriver antyder at du ikke har ADHD, andre at du har det.
I og med at spørsmålet ditt er «hvordan vil en person uten ADHD påskrevet passet sitt, forklart sin hverdag på Ritalin», svarer vi ut fra at du ikke har ADHD.
Vårt svar blir temmelig generelt; det er uklart for oss hva du legger i «påskrevet passet sitt, forklart sin hverdag på Ritalin». Å ‘få sitt pass påskrevet’ betyr å få skarp kritikk. Det andre uttrykket du bruker – ‘forklart sin hverdag på Ritalin’ – er vi usikre på hvordan vi skal tolke.
Her er noen generelle betraktninger om det du skriver:
Ritalin er et sentralstimulerende stoff. Det gir dermed noen av de samme virkningene som amfetamin, men er ikke like sterkt. Du beskriver selv flere av bi/virkningene på en god måte: «mye kaldsvetting ved oppturen, lite matlyst, helt til effekten begynner og dabbe av. Konstant liten grad småkvalm.»
Dette avsnittet synes derimot for oss å beskrive hvordan Ritalin virker på en person som har ADHD: «Får jeg en «sløv» effekt, men samtidig merker jeg hvor enkelt det er og fokusere og tenke på en ting/oppgave om gangen. Det er lettere å få med seg/bidra i diskusjoner, som aldrig før. Jeg kan forklare det på den måten at jeg har muligheten til og bestemme selv, hva jeg skal fokusere på.» Også din kommentar «Jeg sliter mye med konsentrasjon, spessielt enkelt oppgaver.» kan være forenlig med (og et av symptomene på) ADHD.
Vi beklager dersom svaret vårt ikke er helt tydelig. Kanskje du kan formulere spørsmålet ditt en gang til og sende oss?
For øvrig, dersom du ikke har gjort det allerede, kan du kanskje vurdere å be legen din om en ADHD-utredning. På den måten kan du få svar på om du faktisk har ADHD eller ikke, og evt. få Ritalin foreskrevet på lovlig vis. Dette vil riktignok innebære at du må gå en periode uten bruk av Ritalin (og andre rus/legemidler), som et ledd i utredningen.