Abstinenser etter Sobril

Hei. Lurer veldig på hvor lenge abstinser etter bruk av Sobril kan vare? Brukte Sobril fast i 2 måneder, ca 15 mg x 3 hver dag. Ble avhengig og trappet ned. Hadde fryktelige abstinser med svette, angst, diaré, mareritt. Det verste har nå gitt seg men så kom depresjonen. Føler meg helt flat og er aldri glad lenger. Bruker 300 mg Wellbutrin pr dag. Har hatt det sånn i 7 måneder nå. Orker ikke ta det opp med legen mere. Han vil ikke høre snakk om at abstinenser kan vare så lenge. Har aldri følt meg så dårlig og maktesløs før.

Kvinne, 54 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Hvor lenge Sobrilabstinenser varer er ganske individuelt – noen er over det verste etter kun noen uker, mens for andre kan det ta flere måneder. Men, 7 måneder er svært lenge, selv når det gjelder Sobrilabstinenser. Sånn sett kan det tenkes at depresjonen du opplever ikke egentlig er en direkte abstinensreaksjon, men at den helt eller delvis skyldes andre årsaker. Depresjon er tross alt et ganske sammensatt fenomen, og kan ha mange ulike opphav. Men, uansett årsaken, er depresjon noe som bør behandles – snakk f.eks. med legen om muligheten til å bli henvist til psykolog, slik at du kan bearbeide den på en mest mulig konstruktiv måte.
For øvrig: det at du føler deg «helt flat», kan også ha sammenheng med din bruk av Wellbutrin. Dette er riktignok kun spekulasjon fra vår side, men snakk gjerne også med legen om hvordan du opplever medisineringen.