Vil dø

Jeg vil dø men Vær gang jeg sier det til psykolog sier de du vil vel et ikke det men jo jeg vil har tatt overdose Før men ingen vet det
Har også stått på stilen å skylle til å sprakende vekk da jeg hørte lillesøster kom hjem så jeg fikk pannikkangst å rydda alt bort men spm mitt er hva skal jeg si til psykologen min at jeg vil bli innlagt fordi jeg er redd uten å si det direkte

Kvinne, 13 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er tydelig at du har det veldig vondt, og vi forstår at det er frustrerende å føle at du ikke blir tatt på alvor hos psykologen din.
Du spør oss hva du kan si for at psykologen din skal skjønne hvordan du har det, uten å si det direkte. I mange tilfeller kan nettopp det å si hvordan du faktisk har det være det enkleste. Når du selv forteller psykologen akkurat hva du tenker, slipper den andre å tolke hint eller gjette seg til hva som foregår. Da er det mye lettere for denne personen å forstå deg og hjelpe deg på rett måte.
Du kan for eksempel si noe som «Jeg har det så vondt at jeg har prøvd å ta mitt eget liv, og jeg trenger mer hjelp enn det jeg får nå. Jeg har lyst til å bli innlagt, kan du hjelpe meg med det?»
Vi vet ikke hvorfor du ikke ønsker å si det direkte, men kanskje det er fordi du synes det er vanskelig å snakke om? Noen synes det kan være lettere å skrive ned vanskelige ting på papir. Synes du det blir for vanskelig å si kan du skrive ned det du vil psykologen skal vite og hjelpe deg med, og gi brevet til ham/henne.
Husk at det også er lov å bytte psykolog. Føler du ikke at psykologen du har nå er grei å snakke med kan du si det til en annen voksen du stoler på, så kan du få hjelp til å bytte.
Trenger du noen å snakke med akkurat nå. eller når du ikke har time hos psykolog, kan du ringe Alarmtelefonen for barn og unge(116111)
Vi håper du får god hjelp!