Vallergan som sovemiddel – må tas tidlig på kvelden

Undertegnede er psykiater, og har mange pasienter med alvorlige søvnproblemer.
Det er mye vanskeligere å gi god hjelp mot søvnvansker enn man skulle tro.
Ett preparat som kan være meget godt dersom det blir brukt riktig er Vallergan.
Selv gir jeg alltid med et stort skriv når jeg skriver ut dette første gang, og forklarer i tillegg hvordan man skal bruke det.
Poenget med Vallergan er at det tar lang tid før virkningen setter inn, deretter varer virkningen lenge. I tillegg er det store individuelle variasjoner på hvordan man reagerer – hvor stor dose man trenger og når man skal ta medisinen.
Det viktige er å ta Vallergan tidlig nok om kvelden, gjerne starte med laveste dose 2 timer før sengetid. Dersom man ikke får respons på dette, er det viktig å IKKE ta mer samme kveld. I stedet venter man til neste dag, og øker dosen. Da har man også erfart hvor lang tid det tar før effekten setter inn. Det varierer fra 3-4 timer før leggetid for pasienter som bruker medisinen for å lette innsovning, til en liten dose ved leggetid for pasienter som bruker det for å hindre for tidlig oppvåkning.
Det er nesten uunngåelig å få hangover dersom man tar Vallergan for sent om kvelden dagen før.
Brukt riktig, og justert slik at det passer for den enkelte, er Vallergan et veldig godt preparat.
Mvh
Psykiater, Oslo

Kvinne, 65 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi takker for ditt innspill, og for nyttig informasjon. Vi opplever selv at enkelte av våre brukere også har positive erfaringer med Vallergan. Nå er imidlertid ikke vi i posisjon til å anbefale medisiner til våre brukere – det blir utenfor vårt mandat – dette er noe vi snarere oppfordrer dem til å ta opp med sine leger/behandlere. Når det er sagt, er Vallergan et legemiddel som – ganske riktig – har færre bivirkninger enn enkelte andre sovemedisiner, og sånn sett noe vi er tilbøyelige til å foreslå dersom en bruker konkret etterlyser et mildere medikament enn f.eks. benzodiazepiner eller z-hypnotika.