Urinprøver – kan man se om den tilhører noen andre?

Finner de ut om det er en annen dames urin ,?,, tok en luring,sglv om detvnok hsdde vært bedre tisse selv. Da endeln av stoffene allrerede var gjort rede for og avklart med sjef, k kun resept belagte tabetetternm. Var kun conserta jeg var redd for. Kjører bil og bruker metadon,så får den desverre ikke, selv da trenger den for å orke videre oppgaver i hjemmet som husmor, mor

Kvinne, 34 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Urin gir vanligvis ikke mulighet for å spore noens identitet. Eventuelle reaksjoner/straff på falske urinprøver er nok avhengig av hvorfor det tas urinprøver i utgangspunktet.
I flere tilfeller har man kontroll slik at man kan være sikker på at rett person leverer urinprøve. For å unngå juks med en urinprøve, vil det som oftest være en sykepleier, eventuelt annet helsepersonell, som observerer at du leverer urinprøven i henhold til reglene. Disse reglene kan for eksempel være: prøvegiver må identifisere seg, og henge fra seg store ytterplagg, sekk eller veske utenfor toalettet. Så må urinen lates under observasjon.