Jeg har drukket for mye noen år, kanskje de siste ti årene. dvs. for mye om gangen, og ofte flere dager på rad, opptil en uke. Også hatt tørre perioder på en mnd eller to av gangen.
Bakrus eller abstinens virker som d blir hardere og verre for hver gang jeg har hvite perioder. Er d dette som kalles kindling ? At abstinenser øker på for hver gang ? d er svettetokter, som også kan være menopause, ikke helt sikker. Men også veldig plaget av temperatursving mange ganger om dagen. Våkner flere ganger om natten, sjelden eeen lang søvn Har problem også m blodsukker og cholesterol. (Anonymisert, red.)

Kvinne, 54 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi vil først og fremst presisere at vi som besvarer ikke er utdannet helsepersonell. Når det gjelder «kindling» kan det, slik vi forstår det, handle om en slags oversensitivitet for abstinens, etter gjentatte forsøk på å slutte. Oxford Treatment Center skriver dette om «kindling»:
«The kindling effect occurs when there have been repeated attempts to detox from sedative-hypnotic substances, such as alcohol. Kindling is essentially oversensitivity to withdrawal, almost as though the body has developed its own post-traumatic event from withdrawal experiences in the past.»
Om det er det som gjelder i ditt tilfelle, kan vi ikke svare sikkert på. Et søk på «alcohol abstinence kindling» ga mange treff, slik at det er mye å lese om temaet, samtidig anbefaler vi deg å ha et kritisk blikk når det gjelder kildene.
Når det gjelder din problemstilling er det flere faktorer som kan virke inn. En av dem er som du skriver, menopause. Samtidig skriver du at du har problemer med blodsukker og kolestrol. Dette gjør det vanskelig for oss å svare på hva de symptomene du beskriver skyldes. Ettersom vi heller ikke har et helhetlig bilde av din situasjon og din helse, anbefaler vi deg å ta kontakt med din fastlege eller annet helsepersonell som kan gi deg hjelp i forhold til det du sliter med, både når det gjelder din fysiske og psykiske helse, og eventuelt ditt alkoholforbruk.