Trenger svar asap – dato på cannabissidene deres
siden der det står om cannabis, det står ikke hvilket år det ble skrevet, har dere mulighet til å forteller meg når det var

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi har dessverre ikke anledning til å gi deg et spesifikt tidspunkt, da denne informasjonen revideres kontinuerlig. En større revisjon ble riktignok gjort i 2016, men også denne baserte seg på tidligere versjoner, og har også hatt noen mindre revisjoner i ettertid. Dersom du trenger å vite årstallet i forbindelse med kildehenvisning/sitering (f.eks. til en skoleoppgave), trenger du ikke nødvendigvis oppgi årstall der. Ofte er det tilstrekkelig å skrive «Dato lest: (…)» eller lignende. For eksempel, i OsloMets retningslinjer, skrives bl.a. følgende om kildehenvisning til nettsider:
• Bruk dato for siste oppdatering hvis den er tilgjengelig, eventuelt publiseringsdato. Datoen står gjerne oppført i begynnelsen eller slutten av nettsiden.
• Dersom årstall ikke er oppgitt på nettsiden, angis dette med (u.å.) i stedet for årstall.
• Lesedato, det vil si dato for siste besøk, oppgis dersom det er sannsynlig at det er hyppige endringer av innholdet (som for eksempel Wikis, blogginnlegg etc.).
Merk at ulike læresteder kan ha ulike retningslinjer her. Spør skolen/læreren/sensor om hvilke krav de stiller til kildehenvisning av nettsider.