Spørsmål om alkoholbruk

Hei. Jeg skal snakke om alkoholbruken i julen, og lurte på om dere kunne svare på noen spørsmål.
Er det mere bruk av hjelpetelfonen i juletider?
Er det noen sammenheng mellom alkohol og ensomhet?
Går alkohol salget oppover i julen?
Hva tror dere skyldes at alkoholbruken stiger i jula?

Kvinne, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Er det mere bruk av hjelpetelfonen i juletider?
Når det gjelder vår hjelpetelefon, er det ikke stor økning i antall henvendelser i jula. Vi holder stengt på røde helligdager og jul-/nyttårsaften, så da kan vi ikke nås per telefon. Det vi opplever, er at folk henvender seg etter at juleferien er over. Da har mange hatt opplevelser i jula som de trenger en prat etter jul. Det kan være folk som har drukket litt for mye i ferien og trenger råd for å begrense seg. Det kan også være folk i en familie som synes at en annen i familien drikker for mye og burde endre på det.
Er det noen sammenheng mellom alkohol og ensomhet?
Det kan være en sammenheng på ulike måter. En sammenheng er at folk drikker fordi de er ensomme. En annen sammenheng er at folk blir (og føler seg) mer ensomme desto mer de drikker. Det er også en del eldre mennesker som opplever ensomhet og drikker mer av den grunn. Dette kan du lese mer om på denne lenken.
Går alkoholsalget oppover i julen?
Bruken, og salget, av alkohol øker i alle ferieperioder. Det er også en økning av alkoholbruk ved høytider. Derfor kan vi trygt si at alkoholsalget stiger i (dvs. før) jul.
Hva tror dere skyldes at alkoholbruken stiger i jula?
Grunnen er trolig først og fremst at folk har mange sammenkomster, med mat og hygge. I slike sammenhenger er det for mange vanlig å drikke alkohol. Jo flere dager det er med fest og hygge, jo mer alkohol blir konsumert.