Sobril – abstinens

Hei. Jeg startet på sobril mot angst. Tok 3 tabletter daglig fast i 2 uker så trappet jeg ned til 2 tabletter i 1 uke så 1 tablett 1 dag så en halv tablett neste dag så slutt. Noen dager etter jeg trappet ned på sobrilen fra 3 til 2 smalt det i hodet og jeg har følt meg fjern og i en boble ting virker uvirkelig, blir fort sliten i hodet, sterkt lys er slitsomt, vil helst sove, hodepine og svimmel. Dette skjedde på dag 2 eller 3 da jeg trappet ned fra 3 til 2.
Føles som jeg er i en koma/drøm på en måte.
Første tiden jeg trappet ned fikk jeg abstinenser. Ble sint, svettet masse, løs mage, ned i vekt, mange rare drømmer/mareritt, hodepine, første dagen jeg ikke tok noe ble jeg kjempe svimmel og trodde jeg skulle treffe gulvet svime av. Så måtte legge meg ned. Denne fjernhets/uvirkelighetsfølelselsen er her enda. Blitt noe bedre, men det er vemmelig og ekkelt. Jeg sluttet med sobrilen på onsdag. Ikke tatt på torsdag, fredag og ikke idag lørdag. Kan denne uvirkelighetsfølelse skyldes sobrilen? Går det over snart? Hvor lenge er sobrilen i blodet/kroppen? Er det normalt å oppleve dette? Legen og psykologen mener det vil gå over innen noen dager sa de for par dager siden og de tror det skyldes sobrilen. Men vil høre hva dere tror og mener? Hilsen en forvirret jente som vil ha virkeligheten og livet tilbake! Jeg ble ganske hekta på sobrilen, jeg dro til legen og ba om høyere dose men han nektet meg det og er nå innlagt for å komme meg bort fra sobrilen. Brukte 10mg bare. De tror den har gitt meg god virkning i starten men ettervært gitt meg motsatt effekt og avhengighet.

Kvinne, 22 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Abstinenssymptomene du beskriver er nok sannsynligvis knyttet til bruken av Sobril . Hvor lang tid det vil ta før symptomene gir seg er det vanskelig å gi deg noe eksakt svar på, da dette er veldig individuelt. Men det er en kjent sak at tid hjelper. Din beskrivelse bekrefter også dette, at du har færre symptomer nå enn det du opplevde i starten. Det er veldig bra at du har et hjelpeapparat rundt deg som kan gi deg den hjelpen du trenger. Vi ønsker deg lykke til!