«Sniffe» Concerta

Hei, eg lure på ang. concerta 36mg piller, har hørt at disse blir inntatt på forskjellige måter, svelget, snust/sniffet og injisert. lurte på om det er noe forskjell på effekten ein oppnår og om det å feks. knuse pillen og så sniffe den (som både ville tatt en god del tid og arbeid) gir det noe sterkere eller bedre/annerledes virkemåte en å rett og slett bare svelge den ?

Kvinne, 32 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Generelt vil stoffer som inntas ved sniffing gi raskere virkning enn når det svelges. Grunnen til dette er at stoffet da går raskere over i blodet. Hva gjelder Concerta spesifikt, så er det mulig å sniffe det, men den medisinske effekten blir ikke den samme fordi Concerta er et depotpreparat som skal avgi virkestoffet gradvis i kroppen over tid. Sniffing øker også sjansen for at du opplever mulige bivirkninger som kan være typiske for Concerta.
Dersom du har ADHD, er det viktig å bruke Concerta slik legen har instruert, for å oppnå ønsket effekt.