Seponere Cipralex etter dårlig erfaring

Jeg har etter 5 måneder på 10 mg cipralex økt dosen opp til 20 mg og stått på dette i over 2 måneder. Jeg opplevet ingen hjelp for min angstlidelse, jeg vil heller si at jeg er blitt verre. Nå er jeg på gradvis seponering, og har i dag begynt på 10 mg, og denne dosen vil jeg stå på et par uker før jeg eventuelt går videre og avslutter helt. Jeg merker som ventet litt bivirkninger ved nedtrapping, og har derfor valgt å ta maks 10 mg sobril per døgn når det er tyngst, og av og til en halv imovane når det er vanskelig å sove. Har sterk vilje og er nøye med og ikke overdrive bruken av sobril og imovane. Spørsmålet mitt er om det er greit med en slik begrenset bruk av sobril og imovane ved seponering av cipralex. Jeg ble svært dårlig de første ukene da jeg begynte med cipralex, så er litt redd for noe lignende i siste fasen av seponering.

Mann, 63 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Du har allerede begynt gradvis seponering, som vi antar er i samråd med lege. Skulle det ikke være det vil vi anbefale deg å kontakte foreskrivende lege for nedtrappingsplan og veiledning. Videre spør du om det er greit med en begrenset bruk av Sobril og Imovane i denne perioden. I utgangspunktet ser vi ikke noe problem med det, så lenge du får disse av legen, og bruker dem etter avtale.
Det er viktig er å være oppmerksom på bruken (noe du skriver at du er), og ikke bruke det for mye eller over tid. I tillegg kan Sobril og Imovane forsterke hverandre, så det er lurt å være forsiktig med den blandingen.