Rus og psykiske problem

Hei! Har noen spørsmål, jeg tror jeg har havnet litt på kjøret.. Litt bakgrunnsinformasjon, har anoreksi, borderline PF, ptsd, agorafobi og alvorlig depressiv lidelse, har alltid visst at jeg er veldig svak for alt som hjelper på noe vis, men hadde aldri prøvd noe ulovlig før Juni i år. Da røyka jeg hasj, og røyka det hver dag i noen måneder før jeg ble tilbydd Concerta 54mg.. Jeg er alltid fysisk og psykisk utmattet, er undervektig, har slitt med hjerte pga kaliummangel over lang tid pga spiseforstyrrelser og har vært mye innlagt grunnet det, men concerta (og ritalin) hjelper så mye med å kunne gjøre ting, har aldri hatt overskudd men nå får jeg gjort husarbeid og alt sånt praktisk som jeg ellers ofte er for sliten til..Og jeg er utvilsomt veldig avhengig, sniffer som regel, spørs på hva dagens planer er.. Problemet er at jeg føler jeg mister grep over kroppen og hodet mitt, jeg har tidvis enorme smerter i mage/underliv/rygg/bryst, jeg hører ting hele tiden (barneskrik, roping, banking på dør, skritt) og det er helt klare og tydelige lyder! Synsforstyrrelser i form sv at objekter som ser ut som helt andre ting, før jeg innser hva det er, får panikk, føler jeg er på vei til å bli helt gal, men jeg blir så enormt aggressiv uten pillene! Hva kan jeg gjøre? Jeg sitter i en livssituasjon hvor dette overhode ikke kan oppdages, men jeg er oppriktig redd for meg selv nå, jeg har aldri i mitt liv klart meg uten et eller annet hjelpemiddel, enten spisevegring, selvskading, alkohol, og nå rus.. Hvordan skal jeg komme meg ut??

Kvinne, 21 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er bra du tar kontakt med oss. Forhåpentligvis kan det gi deg motivasjon til å motta hjelp. Vi kjenner ikke din generelle helsetilstand utover det du beskriver. Derfor skal vi være forsiktige med å si for mye om hvorfor tilstanden din er som den er.
Det vi kan si med sikkerhet, er at den ikke vil bli bedre av å bruke metylfenidat. Det hjelper i en periode (du blir mer aktiv og klarer mer), men prisen kan fort bli høy. Dette er et ganske (moderat) sentralstimulerende stoff. Brukt over tid vil det ofte føre til reaksjoner som søvnmangel, dårlig kosthold, angst/paranoia, vrangforestillinger osv. En del av de opplevelsene du har, kan godt være knyttet til bruk av metylfenidat.
Det å komme seg ut av en slik livsstil, er ikke enkelt. Det handler i mange tilfeller ikke «bare» om å slutte med rusmiddelet, men å skape en ny tilværelse. Det vil si, trolig er ikke den største utfordringen å slutte med dette stoffet, men å forandre alt fra kosthold, søvnrutiner, alkohol, omgangskrets osv.
Dersom du har (eller har hatt) kontakt med noen i behandlingsapparatet som kjenner deg og som du kan snakke med, vil vi oppfordre deg til p kontakte vedkommende og ta opp dine problemer. Hvis livet skal bli bedre, krever det en temmelig stor innsats over tid, og det er viktig å ha noen å støtte seg til. Dersom du ikke har kontakt med noen, kan en begynnelse være å snakke med din fastlege om hva du sliter med og be om hjelp.