Rivotril

Hei, lurer på om hvis man ikke er forskrevet rivotril av legen, om den kan brukes på riktig bruk. Slet med alkohol da jeg hver dag etter jobb drakk i en måned, kjente dette begynte bli på kanten så jeg gikk over til rivotril ang overgangen. Starter morgenen med 2MG og avslutter kvelde med 2MG, har gjort dette halv uke og mangler halv uke med brett. kan dette gå også farligt ?

Mann, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på hva du mener med «riktig bruk» her, men vi skal forsøke å si litt generelt om dette. Det er bra at du har klart å endre på alkoholvanen din, men du bør være oppmerksom på at Rivotril også kan være svært vanedannende. Når leger skriver ut denne typen medisin til sine pasienter, skal det helst være for et kortest mulig tidsrom, nettopp for å redusere risikoen for å utvikle avhengighet. Så, du bør allerede nå ta sikte på å kutte ut Rivotrilen i nær fremtid, slik at du på sikt unngår å utvikle et problem med Rivotril. Da vil det være en fordel dersom du trapper ned gradvis fremfor å slutte brått, slik at overgangen blir mest mulig håndterlig for deg. Vi gjør også oppmerksom på at det ikke er lovlig å bruke Rivotril uten resept.
I vår guide Hjelp til å slutte kan du finne tips til hvordan du kan slutte med benzodiazepiner (og alkohol).