Ritalin

Hei. Jeg har fått Ritalin av Psykiateren og er i utprøving og opptrappings perioden. Jeg leser mye forskjellig om at visse syreholdige drikker og matvarer påvirker effekten av medisinen (Ritalin, elvanse og andre ADHD medisiner) og kan gjøre de Mindre effektive eller gjøre at de går fortere ut av kroppen. Andre mener at det er omvendt, at det kan gjøre at man får enoverdose for det forsterker ved å gjøre at kroppen ikke klarer å bryte medisinen ordentlig ned. Andre memer det er forskjellig fra ritalin og alvanse og de andre. HVA er det som egentlig stemmer? Blir så utrolig forvirret. Noen sier basiske ting som natron kan påvirke også.. Men natron er jo rensende og brukes i detox, så det vil isåfall hvertfall gjøre så medisinen forsvinner ut av kroppen fort og mister effekt da eller? Jeg lurte også på HVA ER Egentlig forskjellen på for eksempel elvanse, attentin og ritalin, conserta, strattera.. Jeg synes det er litt vanskelig å forstå alt når jeg googler det selv og finner bare så mye forskjellig overalt at jeg for helt vondt i det stressa ADHD hodet mitt hehe. Det er mange som sier at Ritalin og conserta bare inneholder masse dårlige tilsetninger som er unødvendig og bare skaper masse bivirkninger som paranoia osv. Mens elvanse og attentin/dexamfetamin er mer «Rent» og bra produkt som funker med mindre bivirkninger enn Ritalin. Har lest på forum på nettet at mange ikke tåler Ritalin og ble kjempe paranoide og deprimerte, men så tålte de elvanse veldig godt. Venninen min har og denne erfaringen. HVORFOR er det slik, Helt konkret hva er forskjellen på de? Er Ritalin på en måte «fake amfetamin» bare en etterligning av den «ekte varen» ? Min personlige erfaring hittil er: Jeg kjente ikke så veldig mye av 10 mg Ritalin som var min første dose i opptrappingen. Men Hadde et helvette med stress og depresjon og uro men første 1-2 uke på 20 mg ritalin. Etter disse første 2 ukene kom den rolige gode effekten og jeg fikk endelig brukt energien min positivt istedenfor å baare sitte å tenke, så kom jeg meg faktisk på trening noe jeg virkelig har ønsket lenge. Jeg begynte å digge treningen og klarte å ha energi til å fullføre flere økter i uka og synes det var gøy og klarte å presse meg selv litt mer enn vanlig (synes det er vanskelig til vanlig og blir sliten, slapp og lei) følte jeg klarte å kontrollere sinnet mitt litt mer, tenke meg om før jeg slang ut en irritert kommentar osv. Men jeg vet ikke om denne gode virkningen var pilla eller mye psykisk for jeg såå gjerne ville og trodde det skulle funke så jeg JOBBET Veldig aktivt med meg selv disse 2 ukene(hadde noen Gode dager som keh ikke vet var min positive innstilling eller medisinen eller begge deler)og tenkte meg veldig bevisst om heletiden før jeg handlet og snakket osv, for å «hjelpe eller jobbe med medisinen» liksom. Uansett, så trappet jeg så opp til 30 mg. Og helvettet begynt igjen. Men denne gangen dabbet det ikke av. Tvert imot, jeg følte det eskalerte og ble bare verre og verre. Jeg ble utrolig paranoid, trodde plutselig jeg hørte noen si navnet mitt på gata, aller at mannen bak meg i køen i kassen så rart på meg, eller lo av meg, hilste på feil person 2 ganger ute(fikk jo seff Helt Angst da når jeg så det var en ukjent og sljønte hvor rar jeg virket) , så forvirret, paranoid, utrolig skvetten, hvis det sto noen bak meg på bussen fikk jeg en skikkelig skremt ekkel følelse når jeg snudde meg og fikk øye på de. Selvom det er heelt vanlig at der står noen bak meg på en buss og rundt omkring på gata og i butikker. Men var bare så skvetten. Dessosierte så mye og hadde så angst og sosial angst at jeg ikke huska alderen min midt i en samtale med en vennine når vi snakks om alder.- forsvant Helt i noen sekunder. Osv. Var sint, utålmodig, stressa, hjertebank ,nesten angst anfall, gråting… tror jeg overtalte det hele som gjorde alt enda verre. Gikk ned 5 kg på 2 uker.. så jeg trappet rett og slett ned til 20 mg igjen etter ca 2,5 uke med helvette, jeg orket ikke mer fordi jeg trodde jeg skulle bli gæren.(bokstavelig talt) Alle disse symptomene jeg fikk på ritalin er ting jeg sliter med fra før. Litt tvangtanker litt smålig tics , litt paranoid, angst ,depresjon, overtenkinga, multiple traumer, skvetten, har tidligere hatt store problemer med dassosiasjon kombinert med derealisering og depersonalisering. Men aallee disse tingene er ting som hadde roet seg veldig. Virker som Ritalin 30 mg bare henta frem alle problemene igjen og gjorde de 100 ganger verre!! Uansett, jeg tenkte på om for eks. elvanse eller attentin var et bedre valg for meg å prøve da jeg har fått høre av venner osv at det har mindre bivirkninger enn Ritalin. Men psykologen sa at elvanse og disse andre adhd medisinene er enda MER sånn som aktivere slike bivirkninger, så det ikke er noe alternativ å prøve da jeg reagerte slik på Ritalin. Stemmer dette, eller vil hun bare ikke gi det til meg for hun er redd jeg skal ruse meg på de?
Jeg håper virkelig noen her inne kan svare meg ordenltig konkret og utfyllende på dette så jeg for ett ordentlig svar en gang for alle. Er lei av l få vite så mye forskjellig og ikke vite hva som stemmer og hva jeg burde gjøre!! Dette er jo så viktig for meg, det handler om medisiner og behandling som evt kan endre hele mitt liv. Og jeg vil jo da finne riktig valg og gjøre ting riktig.. spesielt det der med om jeg burde spise eller drikke forskjellige ting. Tenk om jeg var sint og forvirret de 2 ukene på 30 mg fordi jeg drakk for mye appelsin juice Og tok ritalinen med sånn omega3 med sitron og godteri smak i , og den syren påvirker virkningen??
På forhånd TUSEN takk for svar!
Hilsen veldig forvirret jente som ønsker å finne riktig adhd medisin slik at jeg kan ha et normalt liv!

Kvinne, 25 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Her beskriver du en ganske sammensatt situasjon, og mange mulige spørsmål. Noen av disse kan vi svare deg på, noen kan vi ikke svare deg på. Vi kan f.eks. ikke svare deg på dine spørsmål om syreholdig mat/drikke sammen med Ritalin – dette blir et medisinsk spørsmål utenfor vår kompetanse.
Én ting vi kan svare deg på, er «HVA ER Egentlig forskjellen på for eksempel elvanse, attentin og ritalin, conserta, strattera». Forskjellen mellom disse er hvilket virkestoff som er i de ulike medisinene. Virkestoffet i Elvanse er lisdeksamfetamin. Virkestoffet i Attentin er deksamfetamin. Virkestoffet i Ritalin og Concerta er metylfenidat. Virkestoffet i Strattera er atomoksetin. Disse virkestoffene har flere likheter enn forskjeller, og felles for alle (utenom Strattera) er at de virker sentralstimulerende – dvs. oppkvikkende, og ADHD-pasienter opplever som regel en forbedret konsentrasjonsevne da disse medisinene hjelper dem med å roe ned tankekjør, og bedre kunne fokusere på én ting om gangen. Forskjellen mellom disse medisinene handler f.eks. om styrkegrad, virketid, mulige bivirkninger, tilsetningsstoffer og lignende. I lenkene til Felleskatalogen kan du lese en mer detaljert beskrivelse av de ulike medisinene – dette er kanskje den beste kilden å bruke, fremfor å søke rundt på nettet ellers, hvor du jo vil finne en overveldende mengde informasjon, som noen ganger også strider mot hverandre.
Sånn sett er det riktig som du sier, at f.eks. Elvanse og Attentin er ren amfetamin, mens f.eks. Ritalin og Concerta etterligner effekten av amfetamin, men inneholder altså ikke amfetamin. Men: hva som fungerer for noen, fungerer kanskje ikke for andre, og omvendt. Når man begynner på ADHD-medisiner innebærer dette ofte en periode med å prøve seg fram litt, inntil du finner den medisinen og dosen som gir best utbytte for deg. Derfor er det viktig at du melder fra til psykiateren din om de erfaringene du har med medisineringen, slik at dere sammen kan jobbe videre med å finne et opplegg som fungerer for deg. Virkninger og bivirkninger av denne typen medisiner er tross alt veldig individuelle.
Hvorfor psykiateren din gir deg Ritalin fremfor Elvanse eller Attentin, er det ikke mulig for oss å si noe om. Det er det kun hun som kan svare deg på. Men vi kan i hvert fall bekrefte det hun sa til deg – at Elvanse og Attentin regnes som sterkere enn f.eks. Ritalin, slik at du sannsynligvis også vil ha lavere terskel for å oppleve bivirkninger av disse medisinene.
Til slutt vil vi tipse deg om foreningen ADHD Norge, som kanskje kan være nyttige å snakke med dersom du har spørsmål om ADHD, utredning og medisinering.