Ritalin – tar 20mg før skolen for konsentrasjonen

Hei, jeg er en jente på 15 år, jeg har ikke adhd men tar 1 20mg tabellet før skolen for konsentarsjonen sin del. hva er det verste som kan skje. hva er bivirkninger på dette?

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ritalin er en medisin som kun skal brukes som foreskrevet av lege av flere årsaker. En viktig årsak er at Ritalin kan gi til dels svært alvorlige bivirkninger, som kan unngås når det følges opp av lege. Legen sammen med pasienten er ansvarlig for at farlige bivirkninger oppdages og behandles. De som bruker Ritalin, (også andre reseptbelagte medisiner) uten oppfølging av lege, utsetter seg for helserisiko og skader. Du kan lese mer om forsiktighetsregler, kontraindikasjoner og bivirkninger ved bruk av Ritalin i Felleskatalogteksten.