Prosjektleder – ansatt som ruser seg

En teamleder i et yrke der du jobber med folk som sliter med rusproblem, har oppdaget at en ansatt har ruset seg. Den ansatte har tidligere vært narkoman. Hva skal teamlederen gjøre?
Hvis teamleder ikke tar dette opp med arbeidsgiver, kan jobben hans/hennes stå i fare? Hvis det allikevel blir oppdaget av arbeidsgiver, samt arbeidsgiver finner ut av at teamleder visste om dette?

Mann, 39 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Her anbefaler vi at du kontakter AKAN for råd og bistand. AKAN jobber spesifikt med nettopp denne typen problemstillinger, og kan sannsynligvis svare mer utfyllende på dine spørsmål enn hva vi kan. Ved behov kan de også aktivt bistå vedkommende, og lage et opplegg som er tilpasset vedkommendes situasjon. Generelt vil nok svarene på dine spørsmål avhenge av hva som er spesifisert i teamleders arbeidskontrakt, da det hovedsakelig er brudd på denne kontrakten som gir arbeidsgiver belegg for oppsigelse.