Ønsker å gå ut av tiden

Har slitt med morfinavhengighet,av og på i 5 år. Barneløs,negativ,isolert og et totalt gledeløst liv. Nå venter alderdom,mer rus,sykdom og død. Tror 1000 mg Oxy bør være tilstrekkelig. Er ikke redd,men noe holder meg igjen…her. Lege skriver ut antidepressiva og smiler litt oppgitt når jeg noe diffust forteller om mine shady planer. Er oppegående(skuespill) men er tøft å alltid gå m masken andre forventer å se. Vil ikke bli aett på som en taper,vil bare sove egentlig. ( huff) Fins d noe mer enn svarte,triste dager mon tro…?

Mann, 48 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er ganske tøff situasjon du forteller om. Vi tenker det er kanskje litt begrenset hva vi kan bidra med – eller si – for at du kan endre perspektiv. Men vi kan gi noen innspill.
Du sier du ikke vil bli sett på som en taper. Og det vil ingen. Men hva er en taper? Er det en som går på morfin/Oxy? Er du en taper på grunn av det? Eller fordi du er barnløs og alene? Er du en taper fordi du tenker på å avslutte livet? Hvordan vet du hva folk oppfatter som en taper? Og hvordan vet du hva folk forventer å se? Vil du heller dø enn å fortelle hvordan du har det?
Selvmordstanker er ganske vanlige. Og på mange måter en betimelig problemstilling. Men, som du erfarer «Lege skriver ut antidepressiva og smiler litt oppgitt når jeg noe diffust forteller om mine shady planer». Dette er fordi legen muligens ikke vet hva h*n skal gjøre annet enn å skrive ut medisiner. Legen ser kanskje på depresjonen som en lidelse – for eksempel «alvorlig (evt moderat) depressiv episode, muligens med suicidale tanker». . Du kan ikke forvente noe mer enn dette av legen din.
Det ville være mye mer nyttig for deg å snakke om dette med noen som tenker annerledes om det. Det kan være en psykolog, en filosof, en terapeut av annet slag, eller et «vanlig menneske». Det ville nok være mer nyttig for deg å kombinere medisiner med samtaler med en som anerkjenner at selvmord kan være en plausibel løsning på livets problem, og som ville være mer villig til å gå inn i en reel samtale om spørsmålet «Fins d noe mer enn svarte,triste dager mon tro…?» Så dersom du skal snakke med noen (hvilket vi mener du burde vurdere å gi en sjanse) så bør det være noen som tar spørsmålet på alvor og ikke «bare» besvarer det med medisiner.
Vi håper du velger å ta den utfordringen det er å ta opp dette temaet med noen som synes det er viktig å snakke om.
Du sier at det som venter er alderdom, mer rus, sykdom og død. Dette er i grunnen felles for alle. Ingen har noe annet enn alderdom, sykdom og død i vente. De fleste ruser seg (drikker) også mer jo eldre de blir. Vi er alle i samme båt. Livet har ikke noen objektiv mening for andre enn dem som lever i en religiøs overbevisning. Mange mennesker gjør ikke det. Og vi andre må skape mening. Det er kanskje lettere for de som er omgitt av hverdagens strev og mas og har en skokk med unger. De tenker i hvert fall mindre på det. På et eller annet tidspunkt har de fleste tanker om at livet er håpløst.
Vi kan som en avslutning være fristet til å gi en utfordring. Du er ikke alene om å gå på opioider, være barnløs, isolert, og negativ. Mange mennesker lever under slike betingelser uten å oppfatte det som meningsløst. Å være barnløs, isolert, og negativ er ikke i seg selv noe å bli suicidal av. Den beskrivelsen passer på temmelig mange kulturpersonligheter opp gjennom historien. Noen av dem tok livet sitt, men kun et fåtall. Det kommer ingen ting godt ut av å holde masken og spille skuespill i så stor grad som du forteller. Hvis du vil at livet skal bli bedre, er du nødt til å gjør noen endringer selv. Du styrer, som alle andre mennesker, retningen i livet ditt. Det skal ikke alltid så store endringer til før livet oppleves annerledes. Det kan være enkle ting som å gå en tur hver dag (minst fem minutter), stå opp tidligere (fem minutter før), les mer (5 minutter mer), begynn med meditasjon (5 minutter), sette et tidspunkt for når du skal be om hjelp (feks, til samtaler og/eller nedtrapping), ta kontakt med selvhjelp eller andre former for grupper der folk har samme opplevelser som deg. Meld deg på kurs i mestring. Skaff deg en profil på en datingside.
Det er tøft å gå med masken på, men tøffere å ta den av.